1. خانه
  2. درمان افسردگی
  3. درمان افسردگی پس از زایمان

درمان افسردگی پس از زایمان

درمان افسردگی

درمان افسردگی پس از زایمان

افسردگی پس از زایمان یکی از مشکلات شایع در دوران پس از تولد نوزاد است که می تواند در برخی زنان و با شدت ضعیف یا شدید، بروز پیدا کند.

مشکلات روحی بعد از زایمان

افسردگی پس از زایمان ترکیب پیچیده و دشواری از تغییرات در جسم و روح و عاطفه فرد است. افسردگی پس از زایمان با تغییرات اجتماعی، شیمیایی و روان شناختی مربوط به بچه دار شدن مرتبط می باشد. این ویژگی طیف بسیار گسترده ای از تغییرات روحی و جسمی همراه است. خوشبختانه این اختلال روان شناختی به وسیله دارو یا مشاوره گرفتن قابل درمان می باشد. تغییرات شیمیایی که موجب افسردگی پس از زایمان می شود، به علت کاهش سریع هورمون پس از تولد بچه می باشد. در دوران بارداری سطح هورمون های پروژسترون و استروژن افزایش پیدا می کند. ولی بعد از زایمان سطح این هورمون ها به شدت کاهش پیدا می کند.

عوامل ایجاد افسردگی بعد از زایمان

بروز افسردگی بعد از به دنیا آمدن فرزند، امری الزامی نبوده و در تمام مادران دیده نمی شود. بلکه عوامل ثانویه ای وجود دارند که امکان به وجود آمدن آن در مادر را تشدید می کنند. مهم ترین و شایع ترین عواملی که می توانند موجب دیده شدن افسردگی بعد از زایمان در برخی زنان شوند عبارت اند از:

  • داشتن سابقه افسردگی قبل از بارداری یا در طول دوران حاملگی
  • کم سن و سال بودن مادر به هنگام باردار شدن
  • دچار شک و تردید بودن و آمادگی کامل نداشتن برای مادر شدن
  • داشتن اختلال ناخوشی پیشا قاعدگی
  • وجود تنش ها و تعارضات در زندگی زناشویی
  • تنها بودن و پشتوانه نداشتن مادر
  • و…

درمان افسردگی پس از زایمان در زنان

افسردگی پس از زایمان در سال های اخیر به نسبت سابق شایع تر شده است. این می تواند به دلیل افزایش میزان استرس های مادران و بروز مشکلات مقطعی باشد. انتظار می رود که همسر و اطرافیان زن بعد از تولد نوزاد، به هرگونه تغییرات رفتاری در او توجه داشته باشند و در صورتی که هرگونه علائم غیرعادی رفتاری در او مشاهده کردند، به او برای دریافت درمان کمک کنند. افسردگی پس از زایمان می تواند شدت کم تا زیاد داشته باشد و در موارد شدید، توصیه می شود که درمان سریع ت و تخصصی تر اتفاق بیفتد. کمک گرفتن از روان شناس در این زمینه امری الزامی ست و از هرگونه خوددرمانی غیرمتخصصانه باید اجتناب نمود. جهت رزرو وقت مشاوره با واحد پذیرش در ارتباط باشید.

درمان افسردگی پس از زایمان
جـهت دریـافت وقت مشاوره بـا
از طریق راه های ارتباطی زیر اقدام نمایید:

درخواست مشاوره

در صورت عدم پاسخگویی، می توانید از طریق فرم زیر موضوع درخواست تان را ارسال بفرمایید و منتظر تماس واحد پشتیبانی باشید.

فهرست